Nizozemsko na kole

• 14.-23.8.2020
  • Vašek gravel + Oski Croozer, Tereza e-Haibike
  • Roosendaal - Amsterdam, 250 km
When/if your browser processes JavaScript on this page, there will be interactive map here showing the track(s) in gpx file(s) listed underneath. Alternatively you can download them and open them in any gpx-viewing software you wish.

Pátek 14.8.

Vyjíždíme z Prahy večer, cestou silně prší, a tak jsme našli hotel v Leipzigu. Cestou na dálnici se stala těsně před námi nehoda, a pak jsme zjistili, že nám málem uletěla zahrádka. Jinak dobrý.

Sobota 15.8.

Leipzig - Roosendaal

Vydatná hotelová snídaně. Dlouhá cesta. Překvapil nás nečekaně rychlý úbytek benzínu na dálnici, kde zrovna nebyly benzínky, nakonec bereme až ve 3. benzínce v Lutherstadt (1. byla jen pro kamiony, 2. nebrala kreditky - zastřelte navigátora).

Oběd v Burgerking Göttingen (neschopná obsluha), dále dálnicí přímo na západ měnící se v městský okruh přes Dortmund, Essen, Duisburg, konečně přejíždíme Rýn, Oski dnes podruhé usnul, takže kafe si dáváme až před hranicemi v německém Vluynu. Předpověď počasí nevypadá na následující 2 dny vůbec pěkně - našla jsem levný hotel v městečku Roosendaal. Paráda, dokonce máme v ceně pro Oskiho dětskou postýlku, a tak se na rozdíl od předchozí noci vyspíme.

Neděle 16.8.

Spani v Carel Snídaně v Bergen op Zoom.

Prohlídka lodi Carel v přístavu Vlije De Heen, projížďka a procházka po okolí.

Slejvák po cestě na výlet do vedlejší vesnice Steenbergen (mají tam krásnou katedrálu, kterou jsme si nestačili prohlédnout!), večeře v restauraci Z’onder zeil.

Pondělí 17.8.

Roosendaal - Lage Zwaluwe, 43,5 km

Dopolední balení trvá celé dopoledne, takže snídaně ve 12 už je oběd. Pak hned vyjíždíme. Kafe jsme si dávali na náměstí ve městečku Zevenbergen.

Cestou nás chytl slejvák, schovávali jsme se pod miniaturní zvoničkou/pamětní deskou obětem 2. sv. v. (tamní kostel neměl střechu, přesný důvod jsme kvůli dešti nezjistili - vesnička Moerdijk).

Peke usnul až pozdě odpoledne po tomto lijavci, tj. těsně před cílem. Chvíli jsme se zastavili na malém molu v Holandském zálivu v cílové vsi Lage Zwaluwe. Kemp je poloprázdný a má velkou kuchyni; to využijeme a Vašek jede do blízkého obchodu pro večeři a snídani.

Úterý 18.8.

Lage Zwaluwe - Brielle, 69,5 km

Cyclotunel Po luxusní vlastní snídani (vajíčka se slaninou) voláme majitelům lodi a potvrzujeme její koupi. Vyrážíme na dnešní dlouhou cestu: přes most s obousměrnou cyklostezkou a dálnicí přes záliv Holland (tj. zároveň hranice mezi Brabantskem a Holandskem), pak tunelem pod kanálem, přes který zrovna plachtila jachta, v poledne zastávka ve výborném pekařství ve ’s-Gravendeel (super mandlové dobroty, ale kafe nemají), potkáváme první funkční větrný mlýn, pak dalším tunelem pod kanálem, do kterého se pro změnu jezdí eskalátory nebo výtahem. Oběd jsme stihli někdy ve 4 v pěkné čtvrti městečka Spijkenisse/Hoogwerf, kam jsme přejížděli po mostě, jehož část zvedají vodorovně. Kafe jsme potkali až v 6 ve vesnici Zwartewaal v místní sámošce, ale celkem ušlo, a pili jsme ho na lavičce u přístavu. Kemp už je blízko, je velikej, ale dobře organizovanej. Bolí mě zadek a dochází mi baterka na kole, protože jsme si řekli, že nabíječku přece na tý holandský placce nebudu potřebovat - omyl, protivítr kopce spolehlivě nahrazuje.

Kafe v přístavu

Středa 19.8.

Brielle - Hoek van Holland, 31 km

Cykloprohlídka městečka Brille a snídaně v kavárně. Vracíme se kolem kempu k soustavě 3 mostů přes velký kanál, pak v městečku Rozenburg nasedáme na malý trajekt (je to MHD, takže všichni nasazují roušky), který nás zavezl do Maassluis. Pak pobřežní stezkou na SV až do Hoek van Holland, prohlížíme výběžek, pláž a výhled na Severní moře. Oběd v nedaleké rybí rychlorestauraci.

Velký kemp na opačném konci tohoto města.. Vašek jede pro auto dvěma vlaky, já jdu mezitím s Oskim na pláž. Večer prší, rychle si vaříme instantní večeři.

Hoek van Holland

Čtvrtek 20.8.

Hoek van Holland - Vogelenzang, 58 km

Skoro celou cestu jedeme mezi písečnými dunami při pobřeží. Na kafe (výběrový) zastavujeme na okraji Haagu, taky tam kupujeme plenky (Oski je sice doma bez plen, ale ve vozíčku bychom ho neslyšeli/říká si pozdě - nestačím prát). Obědváme v přírodě instantní rýži, Oski spinká. Druhý kafe (hrozný) a pivo a panini (dobrý) v Katwijk aan zee. Rychlá koupačka v moři v Noordwijku. Kemp Vogelenzang.

Pátek 21.8.

Vogelenzang - Amsterdam, 33 km

Minikavárna Rozhodli jsme se jet přes město Haarlem a snídat tam (ve výběrové kavárně, u kanálu, shodou okolností nejmenší ve městě). Cestou tam jsme jeli přes les - pro nás nic zásadního, nicméně pochopili jsme, že pro Holanďany les něco speciálního je, neboť jich moc nemají. Svědčilo o tom i velké parkoviště na začátku lesa.

Z Haarlemu jsme jeli východně až do Amsterdamu, kde jsme se vyhlídkově motali a našli cestou příjemné bistro, o kousek dál i kavárnu (restauraci) náhodou vedle domu A. Frankové na břehu kanálu. Už jsme unavení, nechceme pokračovat nikam daleko, a tak jsme našli kemp na okraji Amsterdamu Camping Zeeburg. Kemp je docela plný, ale pěkný, i dobře vaří. Je sice na břehu u zálivu IJmeer,ale voda byla špinavá a z koupání tak sešlo.

Sobota 22.

Ráno prší. Musíme přejít velký most, nasedáme na nedaleké konečné tramvaje. V tramvaji se nám nepodařilo zmáčknout správná tlačítka, a tak jsme o zastávku přejeli výběrovku, ale na další zastávce bylo kaváren spousta. Stejně jsme se zdrželi jen chvilku. Rozdělujeme se, Vašek jede vlakem přes Rotterdam pro auto, já běžím s Oskarem na tramvaj a výstavu do muzea Van Gogha - kvůli korona je potřeba zarezervovat si vstup na přesný čas a ráno již bylo hodně vyprodáno. Přestože naše očekávání muzeum nesplnilo (Oskar se děsně nudil; já naivně čekala veledíla), jsem ráda, že jsme se dovnitř dostali. Pak jsme zašli koupit suvenýr - sýry, cestou do sýrárny jsme narazili na malé tržiště, a tak jsem nakoupila tam. Pak už zpět na tramvaj, v kempu se scházíme, balit, a jedeme domů.

Oskar hned v autě usnul, jedeme tentokrát přes Hannover, cestou si kde si dáváme kafe u McD, rozhodli jsme se přespat ještě v kempu, a to v pěkném rodinném kempu Löbejün těsně před Lipskem.

Neděle 23.

Snídaně v McD na severu Lipska, pak už rovnou na oběd domů.